I am Frida Jansson

Alla inlägg den 27 december 2010

Av Frida - 27 december 2010 23:32

Hur kan det komma sig att en patient på ett äldreboende med personal tillgänglig dygnet runt blir undernärd och uttorkad? Att patienten så fort den ordinare personalen är borta och extrapersonalen tillsäts blir så undernärd på bara ett par dagar måste föras till sjukhus?! Visst, det är inget sjukhem hon bor på. Men klarar hon inte av att äta själv får som väl för fan se till att hon får i sig maten ändå! Klarar hon inte av att ta glaset som står framför henne och föra det till sin egen mun för att få i sig vatten så är det väl personalens förbannade plikt att se till att patienten får i sig det den behöver?  Det är människoliv vi pratar om här!!! Det är någons farmor, någons mamma, någons allt. Mitt allt.


Men det verkar inte bättre än att folk som passerat 80 tappar människovärdet i samhällets ögon. I sjukvårdens ögon i alla fall.

Nu är det inte bara det här som är galet. Jag skulle kunna rabbla upp hur mycket som helst där sjukvården och framförallt omsorgen av människor är oacceptabelt dålig! Byt jobb för fan om du inte är intresserad av människor. Du/ni kanske skulle ha pluggat lite mer om det var pengarna ni var ute efter.


Just nu är jag jävligt upprörd! Det finns självklart underbara läkare, sjuksköterskor och vårdare som verkligen brinner för sitt arbete. Till er kan jag bara säga att ni är guld värda! Ni gör ett fantastiskt jobb och borde ha bäst betalt av alla i hela Sverige! Men till resterande bitterfittor som bara gnäller och klagar på patienterna som behöver hjälp med att äta, gå på toa eller som bara rent av är allmänt olyckliga har jag bara en sak att fråga: Skulle ni vilja att någon vanvårdade eran mamma?

Av Frida - 27 december 2010 19:41

Räkningarna är betalda. Eller ja, de viktigaste. Och det som återstår är 600:-.

Då får man lite svårt att andas och vill helst åka hem till mamma och lägga sig i fosterställning i hennes säng och bara gråta.

Vi hade tänkt att gå ut med D:s vänner och äta på nyårsafton. Vi får nog strunta i det.

Jag hade tänkt köpa med mig kaffe och lite annat som jag behöver under dagarna då jag jobbar. Jag kan inte det.  Jag skulle behöva köpa ett busskort till mig själv så att jag kan ta mig dit jag vill. Det går inte heller. Jag hade velat köpa världens finaste julklappar till alla jag älskar men kunde inte det. Jag skulle vilja äta en tre rätters middag med gott vin till med D på lördag. Men det går inte. Det är svårt att andas just nu.


Jag skriver inte det här för att jag vill att någon ska tycka synd om mig. Jag skriver inte det här för att ni ska be om mitt kontonummer och sätta in pengar till mig.

Jag skriver det här för att jag vet att fler har det såhär. Jag skriver det här för att ingen annan vågar. Ingen berättar att man ätit köttbullar och pasta i en veckas tid för att det är pinsamt. Jag skäms inte!


Nästa månad får jag full lön igen och kommer kunna köpa precis den maten jag vill. Jag kommer kunna betala alla våra räkningar och fortfarande ha pengar kvar. Jag kan kanske till och med unna mig nya byxor! Eller en ny tröja. Det får vi se. Det som glädjer mig nu är att jag har världens bästa sambo, världens underbaraste familj och vänner. Jag har nytt jobb. Två nya jobb till och med. Jag är frisk och bestämmer själv över mitt liv. Jag lever och jag älskar! Men just den här månaden är det tungt. Då känns det skönt att veta att vi går mot ljusare tider. Bokstavligt talat! :)

Av Frida - 27 december 2010 16:16

Kom ihåg, ”han” kan ersättas med ”hon”.


Den Kvinnliga Psykopaten:

Hon bär en “mask” som får henne att framstå som normal allt medan hon smider sina planer. Hon verkar vara charmerande, hjälplös, vara i behov av, ynklig, okunnig, känslomässigt instabil eller så låtsas hon inte klarar av någonting. Till och med främlingar ställer upp genom att ge henne saker eller hjälpa henne på något annat sätt vilket hon tacksamt tar emot. Hon låtsas vara ett ”offer”, denna passiva parasit lockar, lurar och använder sig av mannens naturliga instinkter, att ”ta hand om” henne. När ”masken” väl faller av så är hon slug, listig, ett rovdjur och kärlekslös. Försvarsstrategi: Den här ”hjälplösa” damen kommer att försöka snärja dig. Dra ut kroken i din läpp. Låt inte hennes känslomässiga beroende bli ditt problem. Hennes tomrum kan aldrig fyllas. Förstå att den ”mask” som hon bär till att vara i behov av något eller någon inte är hennes riktiga ”jag”. Om hon inte kan ge dig några vettiga svar eller förklaringar gällande dina frågor, vänd dig om och spring. Se upp och kom ihåg…. ”Hon är dödligare än männen. Förstå att hon använder sin sexualitet som lockbete. Undvik känslomässigt och finansiellt engagemang. 

 

 

Bedragaren / Manipuleraren sätter upp människor mot varandra. Vi används som marionetter, skådespelare, i hans pjäs, allt medan han förbereder oss för vårt fall. Han njuter sedan av att stå vid sedan om och se på medan hans plan sätts i verket. Ser till att ha sina sammansvurna nära till hands och attackerar endast den enskilde för att undvika att bli upptäckt. Verbalt skicklig och kan mycket lätt förvränga våra ord, den här charmören får vanligtvis det han vill ha. Använder sig många gånger av skrämseltaktiker för att få oss att köpa det han säljer, fejkar sin expertis, den här bedragaren ser till att göra sig själv oumbärlig och redo att lösa våra problem. Pengar och att kunna lura någon är det som driver honom. Han går med på vad som helst för att sedan göra tvärtom.  Han kommer att anklaga dig för kontraktsbrott. Juridiska överenskommelser och normala sociala etikettsregler betyder ingenting för honom. Han drar sig inte för att tillkalla polis eller använda sig av juridisk hjälp då han spelar ”stackars lilla mig”. Försvarsstrategi: Förvänta dig att ingen hänsyn tas till tidigare upprättade överenskommelser, vare sig de är juridiska sådana eller inte. Känn till den här "bestens läggning" . Undvik att bli inblandad. Var ekonomiskt oberoende. Undvik alla affärer som lovar snabba pengar. Lär dig hur svindlare och bedragare manövrerar.


Texten är tagen från:

http://user.tninet.se/csz433c/homepages/evah/html/psykopaten.htm


Det är inte bara män som är psykopater. Kvinnorna finns närmare än du tror så var aktsam med vem du släpper in på livet. Bara lite funderingar från min sida.

Vem delar du säng med egentligen? Var rädd om nyckeln till ditt hem för den kan hamna i fel händer. Nu säger inte jag att alla kvinnor är psykopater, absolut inte. Men dom finns. Och träffar du någon med liknande beteende, någon som kanske försöker få dig till saker du egentligen inte vill genom att anspela på känslor. Då kanske du ska ta dig en funderare...


Kommentera gärna.


Ovido - Quiz & Flashcards